söndag 13 december 2009

Musiksmak

Filmsmak skrev jag om. Och det är konstigt med musik också - det som ger den ena en stor upplevelse, kan lämna den andra helt oberörd. Det som den ena finner autentiskt, kan den andra finna totalkonstlat. Det som den ena finner överjordiskt harmoniskt vackert, kan den andra finna tillrättalagt. Och så vidare.

Min far brukade spela stenkakor med Brahms för min mor och göra reklam för denne tonsättare med så stor emfas, att mor till sist började gråta av pur förskräckelse. Det är ett riskabelt företag att alltför påstridigt vilja ge sina medmänniskor precis den musikupplevelse som man själv har haft. Och man blir ledsen när de inte tar musiken till sig. Lite känns det som om de tar avstånd från en del i en själv.

Å andra sidan blir jag själv ilsk och provocerad när någon vill ge mig en musikupplevelse och sedan, då jag förblir oberörd, antyder att jag kanske inte ÄR så känslig och musikalisk som jag i förstone verkade....

Själv har jag vissa, ska vi säga egensinniga, favoriter som jag blir så berörd av att jag ibland knappt står ut med att lyssna på dem. Här är en.


1 kommentar:

  1. Jag upplever detta ofta - att andra inte alls berörs av det som för mig är alldeles vidunderligt vackert. Särskilt då jag inte hittar så överdrivet många jämnåriga som tycker om klassisk musik.

    Jag lyssnade på detta som du lagt upp här - och berördes faktiskt.

    SvaraRadera