onsdag 13 januari 2010

Duktiga jobb

Apropå den Duktiga Ryska Städerska som så otroligt flinkt tog bort något otäckt brunt från Edvard Unsgaards trappa (se DN igår) kan jag berätta en historia från min mors ungdom. Mamma jobbade på slutet av trettiotalet och under en del av fyrtiotalet som "piga" (hennes uttryck) i nyrika familjer i Stockholm. Hon berättade en del hårresande anekdoter om tiden, men den jag ska återge kommer från en kamrat till henne, som även hon hade ett sådant jobb. Vi kan kalla henne Stina.

Herrmiddag. Stina kallas in av herrn i huset och ombeds att hämta en stege. Hon går efter den och tillsägs att klättra upp på den. När hon står däruppe, betraktad av gentlemännen kring bordet, frågar Herrn i Huset spetsfundigt: "Nååå, ser Stina från sin UPPHÖJDA PLATS att SALTET saknas på bordet?"

Man får alltså utgå ifrån att Stina inte var så Duktig. Eller så får man dra någon helt annan slutsats.

Hos mig har min mors och hennes kamrats berättelser i alla fall skapat ett instinktivt motstånd mot Hushållsnära Tjänster. Därför är det ofta väldigt stökigt i hemmet. Kanske lider jag av den psykiska krämpan Hushållsnära-tjänster-fobi och borde få behandling mot den...

2 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Toppenblogg!
    Jag skall läsa din bok om zencoaching inom kort.
    Är det OK att fråga saker om zencoaching på denna blogg?
    För övrigt, herrarna ovan kvalificerar sig inte till att kallas män. Uppenbart i detta fall, men kan ibland behöva poängteras även i aktuella händelser.
    eder, T

    SvaraRadera
  2. Hej Tomas, roligt att du gillar bloggen. Nej, här i "Kommentarer" svarar jag inte på frågor om Zen C. På www.zen-coaching.com finns mycket info.

    SvaraRadera