söndag 8 augusti 2010

Det stora enklas dag



Det finns inget skönare än timmarna efter att man har gjort något man har varit mycket nervös och nojig inför - i mitt fall att sitta i direktsändning i TV4s Nyhetsmorgon i morse och bli intervjuad om höstboken mm. Trevligt nog tillsammans med Åsa Nilsonne som var mycket givande att prata med (om Mindfulness och annat).

Jag flanerade runt på stan ett bra tag efteråt och hamnade till slut på Hötorgets söndagsloppmarknad där jag bland allt krafs och bjärt parafernalia hittade ett ex av "Det stora enklas dag (Gunnar Björling, dikt och prosa)".

Slog upp boken och läste: "Det ordlösa ord det skall tala/ ur alla - de stilla gick hädan - / det talar ur glömska / det ekar under hus och där ingen gravplats ligger / det skymtar i gatornas trängsel / det ekar i skogen, rasslar i stormens dån / det glider på havets spegel, det sjunger på himmelens stjärna / det ordlösa ord / det kysser din smärtas stund. /
Luft är och ljus."

___________________________________________________________________



( En sådan här cittra (även den på loppmarknaden, men jag lyckades avhålla mig från att köpa den) stod hemma hos min farmor i Orsa Finnmark. Användes av min farfar då han sjöng andliga sånger. Även min farmor lär ha sjungit till ackompanjemang av den men det var innan jag föddes... )

1 kommentar:

  1. TV4 missade jag...

    På tal om instrument köpte jag ett tumpiano med sardinburk som resonanslåda i rättviseaffären i Ystad för en tid sedan...

    Björling är fin...

    SvaraRadera