fredag 7 januari 2011

Film: Kvinnor utan män



Länge har jag velat se filmen "Kvinnor utan män" av iranska Shirin Neshat som bygger på romanen med samma namn av Sharnush Parsipour. Boken läste jag för ungefär tio år sedan i svensk översättning och dess säregenhet, styrka, närmast surrealistiska övergångar, symboler och bilder finns kvar inom mig.

Igår ringde en väninna som var på väg till Zita för att se den (engångsvisning denna gång, tror jag), och jag hängde med. Jag blev inte besviken. Filmen är kongenial med boken och står ändå på egna ben, smärtsam, vacker och egensinnig. Däremot tyckte jag det saknades scener som jag sett foton av, bl a en med en kvinna i en skog som sitter omgiven av en milslång gul stickning som ringlande slingrar sig genom vegetationen; så jag undrar om detta var en kortad version; att det ev. finns två olika?

Den finns på dvd och kan beställas t ex via discshop. Nedan en länk till Folkets Bios sida där man kan se en trailer för den. Rekommenderas!

http://www.folketsbio.se/filmer/filmer/947

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar