onsdag 19 januari 2011

Handarbete...



...kan vara mycket skönt att syssla med när det snurrar en massa tankar och känslor av delvis svårbemästrad karaktär i en. Till den änden håller jag nu på och tillverkar något som antingen blir en sjal eller en sjalkrage. Eftersom jag inte är så förtjust i att sticka, så virkar jag, och min specialare är nätvirkning (tunt alpackagarn) som jag sedan "förtjockar" genom att dra igenom ett tjockt melerat ullgarn, resultatet blir en "vävd", mycket levande struktur och ett lätt men mycket varmt plagg...

Om jag vore ett par stycken så skulle en av mig absolut syssla med handarbete och kläder. En rolig sak att göra vore en Folkdräkt. Som står för landet Ingerland. Jag känner till en årlig Folkdräktsparad och har förstått att detta med folkdräkter är serious business, folkdräkter ska vara renläriga, ungefär som norska polskor (ja, danslåtarna menar jag...inte dom eventuella svarta städerskorna). Jag tänker mig en alternativ Folkdräktsparad där alla syr sin egen folkdräkt, utformad enligt seden i det lilla land som bara har en enda medborgare... ja ni fattar; Kalle har en folkdräkt från Kalle-land, Elsa från Elsa-land osv.

Vilket för min tanke till de Karnevalsdräkter som jag och min kompis sydde som nittonåringar, när vi hade all tid i världen. Överallt samlade/köpte vi tygbitar, band, knappar.... för att förfärdiga dräkter i stil med den jag bär nedan (ursäkta, jag har som sagt ingen scanner, annars skulle ni se att jag har ringar på alla fingrarna - SYDDA ringar.) Sånt kunde man göra när man var nitton. Om de tankar och känslor av delvis svårbemästrad karaktär som födde fram en sådan handarbetslust ämnar jag ej orda här..... På kortet bredvid, folkdräkter från Polen faktiskt.....från samma karneval. Ordnad av "Klubb Kamelen", som hade sitt säte i Gamla Stan...

2 kommentarer:

  1. Man blir 'normal' av att bära folkdräkt, prova själv.

    SvaraRadera
  2. Hoho, jag HAR faktiskt en riktig folkdräkt, från Skedevi,Östergötland, ärvd av min mor. Tyvärr för liten, men fin...

    SvaraRadera