måndag 7 februari 2011

Nix vårsalong



På lördagen begav vi oss, Taxmannen och jag, till Djurgården och Liljevalchs i tron att vi skulle se Vårsalongen. Men jag hade missat att det var första dan och proppfullt. Planerna skrinlades vid åsynen av kön, och vi hamnade istället på mitt favoritmuseum Medelhavsmuseet. Speciellt förtjust är jag i montrarna på övervåningen med smått och gott i...









Denna lilla kvinnogestalt finns dock i gatuplanet. Eftersom huvudpersonen i min roman är fixerad vid gamla Egypten var det liksom två flugor i en smäll. Jag är just nu delvis identifierad med henne (som det blir när man skriver); en lätt klaustrofobisk känsla eftersom hon är tjugotvå och den åldern inte precis var den mest euforiska i mitt liv... men nu ska jag inte avslöja för mycket om denna roman, som man ju i skrivande stund inte ens vet om den kommer ut eller ej. Den envisas som sagt med att vara så omständlig och ordrik, helt annorlunda än min förra bok... den VILL vara sån, ju. Känns ungefär som att ha skaffat ett husdjur som visade sig vara dräktigt och fött en jättekull ungar... bara att hänga med, liksom. Sen får man väl se hur många av ungarna man kan behålla... (ja ja ja, detta är avdelningen för Fåniga Liknelser).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar