måndag 21 februari 2011

Nu på Liljevalchs



JAG HÅLLER NU långsamt på att hämta mig från den egocentriska identitetsförvirring som drabbade mig då jag insåg att folk hade sett ett tjugo år gammalt program på TV om mig och att många trodde att det var gjort idag. (Om folk stirrar på mig på t-banan får jag dock fortfarande för mig att de sett programmet och tänker: "Oj vad hon där var lik den där Inger Edelfeldt som jag såg på TV! Kan det vara hennes mamma?") Nåja, nog nu.

Jag ska istället uppmärksamma Vårsalongen, som jag och Taxman var och såg i söndags. Kul. Samma blandning av folkkonst, "gymnasiala experiment", driven konst, provokationer, roligheter mm som förr om åren. Men man kan inte låta bli att undra vad som var bortvalt? Det fanns inte mycket FÄRGMÅLERI (i betydelsen måleri där färg och penseldrag lever och vibrerar i sin egen rätt) t ex. Däremot flera drivna illustrativa konstnärer. Hann inte uppleva videorna. Det var mycket folk och jag tror man får åka dit en gång till.


Spännande skulptur/installation som bör ses i verkligheten: "Orakel" av AnnSofi Östlund.



Otroligt träsnideri: "Man in the Light of Evolution" - Karola Messner



Spännande - "Better Together and Losing Forever" av Emelie Berglund



"Blondes have more fun" - vykort av Jenny Rova



"Gulliver Resting" av Niklas Asger

3 kommentarer:

  1. Har Liljevalchs fått en släng av hybris? Ja, kalla det vårsalong mitt i smällkalla vintern...

    Mycket man inte förstår.

    SvaraRadera
  2. ”Gulliver Resting” för tanken till en fjättrad natur. Det vill säga naturen i personifierad form, som i sömnen har bundits av ett gäng lilleputtar. Och man undrar ju vad som händer när DEN Gulliver vaknar och reser sig . . .
    /Hälsningar Lars

    SvaraRadera
  3. Rebecca Lundh målar med en drabbande furiös färgfrenesi. Vernissage på galleri B:fors i Stockhom idag. För alla som längtar symfoniskt färgbad!

    SvaraRadera