tisdag 15 mars 2011

En obönhörlig oumbärlig bok



Har läst denna viktiga bok en liten bit i taget. Det är en smärtsam text av en glasklart argumenterande, påläst och engagerad författare. Temat: en jämförelse mellan synen på slaveri (historiskt) och synen på djur och animalieindustri (nu).

På köpet får man även en lektion i hur man känner igen det maktspråk, de förnekande undanmanövrer, de försvar och förlöjliganden som brukar användas då en avtrubbad majoritet (förblindad av det rådande paradigmet) vill göra en minoritet (som påtalar en uppenbar orättvisa) maktlös. Igenkännligt i många sammanhang. T ex i kärnkraftsentusiasternas uttalanden just nu, i samband med det som sker i Japan.

Det är gastkramande läsning. En bok med potential att verkligen skaka om och förändra.

4 kommentarer:

  1. Tack för att du lyfter fram en bok som den här. Jag har inte läst den så jag vet inte om han är tillräckligt radikal - för mig - i sina slutsatser. Men bara det att någon tar upp den här diskussionen överhuvudtaget ger mig hopp om... oss.

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog han är tillräckligt radikal för dig...Kan varmt rekommendera boken.

    SvaraRadera
  3. ”De anställda är rädda för förändringar”, ”De upplever att ...”.
    Två av de vanligaste vardagsfraserna för en överordnad elit, som vill skjuta ifrån sig kritik eller ansvar (tex skylla på ”upplevelse” – en term som inträdde i språkbruket under 70-talet, den kom från terapivågen, men den anammades snabbt av representanter i maktposition som insåg dess möjligheter som undanmanöver).
    Den semantiska tekniken kan användas i såväl smått som stort, alltifrån lokala dispyter till konstateranden i oantastlig dekretform på högsta beslutandenivå.
    Men det finns också ett antal mot-tekniker man kan använda sig av för att punktera den makt som ges av själva sättet att använda språket mot oss. Jag kan ge exempel, men det skulle föra för långt ...
    Vad strategiska olyckor beträffar finns ju det klassiska: ”Det är absolut ingen fara, men vi rekommenderar allmänheten att stanna inne”.
    Jo, visst är det kul med språk.
    /Hälsningar Lars

    SvaraRadera
  4. Skriv en bok om motteknikerna, Lars T - jag vill läsa den:)

    SvaraRadera