måndag 23 maj 2011

En stor inspiratör är död



Eva Moberg. En av de modigaste människor jag har känt. Sann, humoristisk, supersmart, och så modig att jag tror hon ofta blev häpen och chockad över att andra inte var lika villiga att se sanningar som hon. Alltid en tankepionjär, alltid nyfiken, påläst, genomskådande och med förmåga att se fler nivåer och samband än de flesta.

Värme, integritet och en befriande sardonisk humor. Mycket sorgligt nu. Kan bara hoppas att lite av hennes ande lever vidare hos dem hon inspirerade, bland andra mig.

Fick meddelandet om hennes död från hennes sambo i förmiddags på väg till jobbet. Jag visste ingenting, hade suttit och skrivit "i min bubbla" och kollade inte media, som tydligen gått ut med nyheten direkt. Hade jag i morse vetat om hennes död hade min post redan då handlat om detta. Hon hade varit sjuk en tid, jag pratade med henne för en vecka sedan och hon lät då plötsligt piggare, sedan gick det mycket fort sade hennes sambo.

En fantastisk person. Nu kan man bara hoppas att hennes "Prima Materia" kommer i pocket (något jag föreslog för Bokföralla strax innan deras vuxenutgivning ströps) gärna kompletterad med flera av hennes insiktsfulla artiklar mot kärnkraft och i fredsfrågor.

1 kommentar:

  1. Ett av mina tidigaste minnen av Eva Moberg är när hon gjorde teveprogrammet "Proviekationer", som sändes första gången 1966
    eller 1967 – en show med satiriska sketcher.

    Observera stavningen: PROVIE. Den syftar på den nederländska aktivistgruppen "Provie", som betyder "För livet".
    Provie var väl en av de första aktivistgrupperna i efterkrigstidens Europa och var rätt unik på den tiden. Men fler skulle ju följa.

    Jag vet inte hur många av dem, som är radikala idag och engagerar sig i olika fria rörelser, som känner till aktivistgruppen Provie från 1960-talet. Eva Moberg borde ju definitivt ha gjort det.

    Ja … som sagt … ProVie … FörLivet … EvaMoberg …

    SvaraRadera