lördag 14 maj 2011

Skönt besök på Vårstavi



Det här är Poul Bjerres Vårstavi, dit jag var inbjuden av Marta Cullberg Weston och Poul Bjerre-sällskapet för att tala om "Hur jag lärde mig älska mina värsta känslor". Jag kände mig mycket välkommen och blev väldigt förtjust i huset och omgivningen, skön trädgård, skulpturer och en vidunderlig slänt med gullvivor, vitsippor. konvaljer och sjöutsikt...









Mannen på tavlan är Poul Bjerre själv och han verkar ha varit en intressant och vidsynt person. Det var han som tog psykoanalysen till Sverige, nån gång kring 1911 ... Han var intresserad av våra inneboende egna möjligheter till läkedom, kontaktytorna mellan psykologi och religion, han var engagerad i fredsrörelsen, och förutom att vara själsläkare var han även konstnär och skulptör med en stor känslighet för människors utmärkande drag... ska ta reda på mer om honom vid tillfälle! Gå till länken nedan för information om honom!
http://domino8a.calypso.net/homesite/varstavi.nsf/vpages/B91A1F052FE7FB17C1257505004DE37A

2 kommentarer:

  1. Kul att du varit på Vårstavi – som ju ligger vid Malmsjön i Grödinge socken, granne med min hemstad Södertälje. Har vandrat och cyklat en hel del genom området, men har aldrig besökt gården.

    En annan pionjär när psykoanalysen tillkom, diskuterades och utvecklades var en kvinna: Sabine Spielrein.
    Hon var patient, elev och blev nära livskamrat med CG Jung. Men framförallt skulle hon utvecklas till en självständig forskare inom psykiatrin och den tidiga psykoanalysen och hon doktorerade med en avhandling om den s.k. ”dödsdriften” (som många tror var CG Jungs idé).
    Jag såg ett K-special om henne i januari 2004 där hennes liv, hennes insatser och idéer skildrades.

    Sabine Spielrein lär ha haft en helt unik förmåga att uppfatta och tolka signaler i människors beteendemönster.

    SvaraRadera